lunes, 11 de noviembre de 2013

EL SISTEMA EDUCATIU


A aquesta sessió de la classe de dinàmica ens varem centrar amb el sistema educatiu.
Primerament varem mencionar  les funcions que se li assignen al sistema educatiu, que són: preservar l’herència cultural, desenvolupar  la persona i el sistema educatiu com a eina per millorar la societat; aquesta última es presenta com una utopia del sistema educatiu per formar un món millor, pretén transformar la cultura.

El principal problema que hi trobem és el que s’ha d’ensenyar i com ho ha d’ensenyar, tenint així l’escola una orientació crítica i imparcial.
Seguidament trobem les teories de la reproducció social i cultural, que afirmen que el sistema educatiu reprodueix les diferències de classes, fomentant les desigualtats a les aules. Un exemple ben clar i present és la competitivitat que hi ha constantment a totes les escoles, ja que totes les activitats que es realitzen són un ‘’concurs’’ per veure qui es millor. El sistema educatiu es dedica a fer reproducció social i cultural. Legitima les diferencies socials.
Encara que el sistema educatiu ens ensenye la rellevància de la igualtat, el més present i el que se’ns aplica és l’individualisme, la competitivitat i la insolidaritat.

Arribats a aquest punt cal plantejar-se  quins mecanismes de socialització utilitza l’escola, ja que aquests són la selecció i organització dels continguts, l’organització de les tasques amb la participació de l’alumnat, l’ordenació de l’espai i el temps, les formes de valoració de la tasca, els sistemes d’avaluació, mecanismes de distribució de recompenses i els models d’organització de la participació; clarament  reafirmar el suport que se li dona a l’avaluació i la fomentació de la competitivitat gràcies a les recompenses per les quals els alumnes han de competir, però també la importància i implicació que demanen i apliquen els estudiants. Així arribem a la conclusió de que trobem contradiccions al procés de socialització, el sistema educatiu genera contradiccions. Un exemple ben clar per veure la situació d’aquesta contradicció és la preparació per al món del treball, per un costat es segueix requerint valors propis del treball assalariat, però  al mateix temps, també, la capacitat pel treball autònom. Es reclama una societat que per a que puga funcionar hi ha que participar, però que al mateix temps no qüestionen cap tipus de funcionament. Clarament estem davant d’un munt de contradiccions amb les que convivim dia a dia.

Per finalitzar i per aportar una eixida o proposta a aquesta situació, tenint en compte la funció educativa en aquesta societat, l’escola comprensiva i comuna en seria un sistema d’igualtat per a tots, ja que tots els estudiants rebrien els mateixos continguts a l’etapa obligatòria, podent així eixir amb uns mateixos coneixements, sense vies paral·leles.


‘’L’escola, com en qualsevol institució social solcada de contradiccions i interessos enfrontats existeixen espais de relativa autonomia que poden utilitzar-se per a desequilibrar l’evident tendència a la reproducció conservadora de l’statusquo’’

Aitana Perelló Mas.
FORMANT UN FUTUR PEDAGÒGIC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario