sábado, 7 de diciembre de 2013

LES CULTURES NEGADES I SILENCIADES AL CURRÍCULUM:


Una vegada més dediquem aquesta entrada per parlar del currículum, arribant així a la fi d’aquest tema. Com hem parlat dies enrere el currículum fa referència a tots aquells continguts que es donen dins d’una aula i de que manera aquestes es porten a terme.
La institució escolar és un lloc fonamental, i per això ha de ser un lloc de reflexió i reconstrucció del coneixement, condició essencial d’una pedagogia crítica alliberadora.

Les veus absents que trobem a la cultura escolar són les següents:
-Les cultures de les nacions de l’Estat espanyol.
-Les cultures infantils, juvenils i de la gent més gran.
-Les ètnies milloritàries o sense poder.
-El món femení.
-Les sexualitats lesbiana i homosexual.
-El món rural i mariner.
-Les persones amb discapacitat.
-Les veus del tercer món.
Totes aquestes veus són absents en la majoria dels casos a les aules dels estudiants; vagament és fan presents en algun dia de l’any. Açò passarà a anomenar-se currículum de turistes, i un exemple ben clar és la celebració del dia de la dona, es fa present algun dia, però no al llarg de tot el curs educatiu.
Dit açò, i per deixar el concepte més clar, quan parlem de currículum de turistes?
Quan presenta les següents característiques:
-La trivialització.
-Com a record o dada exòtica.
-En dedicar un dia.
-Estereotipant.
-Tergiversació.

Per tant i per finalitzar, hi ha d’haver una pluralitat de veus per tindre un sistema educatiu de qualitat, amb la visió des de diferents punts, sense discriminar.
Vivim en una societat diversa però amb marginació; aquest problema és present i el que tenim que fer és intentar i aconseguir abolir-lo.

Per acabar aquesta sessió unes companyes de classe ens varem fer una exposició sobre la creativitat a les aules, tant en primària com en cursos posteriors. El que varem treure en clar es que és un procés d’originar idees originals amb valor, que s’ha de fomentar en cada curs de l’escolarització per poder obtindre un futur personal i diferent al dels demés.


No hay comentarios:

Publicar un comentario